Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij bedrijven samenwerken met invloedrijke personen op social media om hun producten of diensten te promoten. Hierbij maak je gebruik van een bestaand netwerk met precies de juiste doelgroep, makkelijker kan niet! Waar moet je aan denken voordat je een campagne uitrolt als bedrijf? En wat zijn de influencer marketing trends van het moment? Wij hebben ze voor je op een rij gezet.
Wat is influencer marketing?
We noemden het net als even: influencer marketing is een manier van promoten, waarbij je invloedrijke content creators inzet. Dit zijn mensen met een goed netwerk op kanalen als YouTube, Instagram, TikTok en andere digitale platformen. Elke content creator heeft zijn of haar eigen publiek, jouw doelgroep is dus gegarandeerd te vinden! Om inkomsten uit hun profiel te halen, werken influencers samen met bedrijven. Ze promoten, tegen betaling, producten of diensten. Het fijne aan influencer marketing is dat je als bedrijf zelf geen doelgroep hoeft op te bouwen, je lift mee op het succes van degene met wie je samenwerkt. Content aanleveren hoeft ook niet, die maakt de influencer op basis van jouw briefing, in een geheel eigen jasje. Met een influencer marketing campagne werk je als ondernemer dus aan je branding én krijg je unieke, herbruikbare content. Tel uit je winst!
Wat heb je nodig om een influencer campagne uit te rollen?
Om een succesvolle influencer campagne uit te rollen, heb je een aantal basisingrediënten nodig. Zo is een goede briefing bijvoorbeeld onmisbaar. Hierin werk je uit wat het doel is van de campagne, wat je van de influencer verwacht en welke sfeer/tone of voice je als merk wilt neerzetten. Verder is het noodzakelijk om van te voren in kaart te brengen wie jouw doelgroep is. Op basis daarvan bepaal je welke social media-kanalen en professionals hierbij passen. En, net als bij elke andere vorm van adverteren, moet je ook nadenken over het budget. Influencers worden betaald op basis van hun bereik en de interactie met volgers. Je hoeft als ondernemer overigens niet altijd in cash te betalen, een barterdeal kan ook. In dit laatste geval stel je gratis een product of dienst ter beschikking.
Promocial is specialist in het uitrollen van succesvolle influencer marketing campagnes. Hiervoor maken we gebruik van ons eigen online platform, met bekende influencers en local heroes. We zorgen ervoor dat jij aan de juiste mensen wordt gekoppeld en nemen alle contactmomenten voor onze rekening. Het enige dat jij als bedrijf hoeft te doen is: sit back & relax. Neem contact met ons op voor meer informatie. We schuiven graag samen met jou aan voor een vrijblijvende brainstorm!
5 influencer marketing trends
Genoeg over de mogelijkheden, laten we kijken naar wat werkt voor jouw product of dienst! Online volgen de ontwikkelingen elkaar in een razend tempo op en dat is bij deze vorm van promoten niet anders. We hebben 5 influencers marketing trends van nu op een rij gezet.
1. Micro influencers
Micro influencers zijn de op 1 na kleinsten in hun soort, na nano influencers. Ze hebben maximaal 5.000 tot 50.000 volgers, maar hierdoor juist een hele betrouwbare uitstraling. Micro influencers zijn vaak local heroes, de betrokkenheid van hun volgers is hoog. Zo is het in de praktijk bijvoorbeeld vaak zo dat iemand met 7.000 volgers honderden likes op een post krijgt en iemand met 40.000 volgers maar 50. Ze hebben meestal een specifiek niche-publiek, waardoor je als merk heel gericht kunt promoten.
2. Authenticiteit
Consumenten zijn steeds kritischer en willen geen gesponsorde posts zien die niet aansluiten op hun interesses. Authenticiteit is dus belangrijk! Zet je campagne bij verschillende influencers uit en geef ze de vrijheid om content te maken die aansluit op hun profiel. Vraag bijvoorbeeld om een unboxing video, een tutorial of een productreview. Op die manier krijg je als merk keer op keer uniek advertentiemateriaal.
3. Video content
Video’s zijn populairder dan ooit op social media en influencers maken steeds vaker gebruik van video’s om hun boodschap over te brengen. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat video content gemiddeld 4 keer beter scoort dat tekst en beeld. Vraag als merk dus om YouTube-vlogs, TikTok-video’s en Reels op Instagram.
4. Transparantie
Social media-kanalen zijn geen plek voor advertenties met de insteek ‘Wij van Wc Eend adviseren Wc Eend’. Bezoekers willen transparantie: een eerlijke (ongefilterde) mening. Wat zijn de do’s en don’ts van jouw product of dienst? Hoe zit het met de gebruiksvriendelijkheid? Is het draagbaar/comfortabel? Geef de professionals waarmee je samenwerkt hierin alle vrijheid.
5. Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Steeds meer ondernemers richten zich op het promoten van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en op duurzaamheid. Dit zijn eigenlijk geen trends meer, maar de nieuwe norm. Geef in je briefing unique selling points mee op dit gebied, die kunnen worden uitgelicht. Heeft je product of dienst ‘van nature’ niet dergelijke eigenschappen? Dan kun je ervoor kiezen om ze zelf te creëren, bijvoorbeeld door een goed doel aan je verkoop te verbinden.